Hvordan...

Hvordan hekle picot-kant

Dette hadde jeg tenkt å lage et innlegg om etter jeg la ut kurvene, men det glemte jeg ut... Men takk til deg som minnet meg på det igjen ;) 

Du trenger et ferdig arbeid, heklenål og tråd.
Begynn meg en fastmaske i arbeidet, helst i en ende eller på slutten av omgangen om arbeidet er rundt.
Hekle deretter *3 luftmasker, 1 fastmaske i første luftmaske, 1 fastmaske i arbeidet*. Gjenta fra * til * rundt hele kanten på arbeidet. Husk å ha jevn avstand mellom fastmaskene du fester i arbeidet. 

Ellers har jeg begynt å montere sammen lappeteppe mitt. Det er 60 lapper som skal ha hvit kant rundt seg før de hekles sammen. Forhåpentligvis blir jeg ferdig før oktober, jeg har jo andre ting å gjøre ferdig også. Det er visst helt umulig for meg å kun ha ett prosjekt om gangen...

God helg :)

- Marit

Hvordan maske sammen

Å maske sammen er en måte å sy på som gjør at stingene ser ut som masker. Sømmen bli usynlig og glatt, så den lager ikke klumper f.eks. på skulderne når kan har strikket en grenser. Kjekt å kunne :)

1. Ikke fell av det som skal syes sammen! 
2. Sy slik som den røde tråden viser. Tråden skal gjennom hver maske to ganger.

3. Ta maskene av pinnen etterhvert som du syr.

Så plutselig er du ferdig, og sømmen er ikke lett å se :)

Ha en fin mandag videre, nå stikker jeg på forelesning :)

Hvordan hekle en flat runding

Først en liten ting som er greit å vite når det gjelder hekling: 
Når man hekler omganger rundt og rundt er det viktig å vite hvor omgangen begynner, ellers blir ting litt forskjøvet og det blir seende skjevt ut. En enkel huskeregel er at en stav erstattes av tre luftmasker, og en fastmaske erstattes av en luftmaske. Når man har heklet en omgang rundt, lager man en kjedemaske i første stav, og så tre luftmasker opp, og da har man første "stav" på neste omgangen :)
Når man hekler en flat runding er det viktig å holde styr på nettopp dette (omgangene), siden litt av poenget er å øke jevnt ;)

Forkortelser:
lm = luftmaske
kjm = kjedemaske
st = stav
omg = omgang

Begynn med å hekle 10 lm og sett de sammen til en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 20 st om ringen (Husk at første st på hver omg erstattes av 3 lm da ;))
2.omg: * 1 st i den første st, 2 st i neste st *, gjenta fra * til * = 30 st.
3.omg: * 1 st i hver av de 2 første st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 40 st.
4.omg: * 1 st i hver av de 3 første st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 50 st.
5.omg: * 1 st i hver av de 4 første st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 60 st.
Slik fortsetter du til rundingen er så stor som du vil ha den :)

NB! Man behøver ikke alltid starte med 10 luftmasker i en ring, prinsippet er bare at man ganger antall lm i ringen med 2 når man hekler 1.omg med staver eller fastmasker. Fatta

Dette er bunnen på en kurv jeg har laget, og her heklet jeg med fastmasker.

Marit

Marit

22, Trondheim

Jeg kommer fra Karmøy, og studerer ved NTNU. Jeg er glad i å bruke hendene, så her skriver jeg om det jeg lager. Ser du noe du liker, ta gjerne kontakt ved å sende en mail til maritshobbyer@hotmail.com, eller legg igjen en kommentar. Kjekt at du var innom bloggen min :)

Kategorier

Arkiv

Blogger jeg følger