Hvordan...

Hvordan hekle picot-kant

Dette hadde jeg tenkt lage et innlegg om etter jeg la ut kurvene, men det glemte jeg ut... Men takk til deg som minnet meg p det igjen ;)

Du trenger et ferdig arbeid, heklenl og trd.
Begynn meg en fastmaske i arbeidet, helst i en ende eller p slutten av omgangen om arbeidet er rundt.
Hekle deretter *3 luftmasker, 1 fastmaske i frste luftmaske, 1 fastmaske i arbeidet*. Gjenta fra * til * rundt hele kanten p arbeidet. Husk ha jevn avstand mellom fastmaskene du fester i arbeidet.

Ellers har jeg begynt montere sammen lappeteppe mitt. Det er 60 lapper som skal ha hvit kant rundt seg fr de hekles sammen. Forhpentligvis blir jeg ferdig fr oktober, jeg har jo andre ting gjre ferdig ogs. Det er visst helt umulig for meg kun ha ett prosjekt om gangen...

God helg :)

- Marit

Hvordan maske sammen

maske sammen er en mte sy p som gjr at stingene ser ut som masker. Smmen bli usynlig og glatt, s den lager ikke klumper f.eks. p skulderne nr kan har strikket en grenser. Kjekt kunne :)

1. Ikke fell av det som skal syes sammen!
2. Sy slik som den rde trden viser. Trden skal gjennom hver maske to ganger.

3.Ta maskene av pinnen etterhvert som du syr.

S plutselig er du ferdig, og smmen er ikke lett se :)

Ha en fin mandag videre, n stikker jeg p forelesning :)

Hvordan hekle en flat runding

Frst en liten ting som er greit vite nr det gjelder hekling:
Nr man hekler omganger rundt og rundt er det viktig vite hvor omgangen begynner, ellers blir ting litt forskjvet og det blir seende skjevt ut. En enkel huskeregel er at en stav erstattes av tre luftmasker, og en fastmaske erstattes av en luftmaske. Nr man har heklet en omgang rundt, lager man en kjedemaske i frste stav, og s tre luftmasker opp, og da har man frste "stav" p neste omgangen :)
Nr man hekler en flat runding er det viktig holde styr p nettopp dette (omgangene), siden litt av poenget er ke jevnt ;)

Forkortelser:
lm = luftmaske
kjm = kjedemaske
st = stav
omg = omgang

Begynn med hekle 10 lm og sett de sammen til en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 20 st om ringen (Husk at frste st p hver omg erstattes av 3 lm da ;))
2.omg: * 1 st i den frste st, 2 st i neste st *, gjenta fra * til * = 30 st.
3.omg: * 1 st i hver av de 2 frste st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 40 st.
4.omg: * 1 st i hver av de 3 frste st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 50 st.
5.omg: * 1 st i hver av de 4 frste st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 60 st.
Slik fortsetter du til rundingen er s stor som du vil ha den :)

NB! Man behver ikke alltid starte med 10 luftmasker i en ring, prinsippet er bare at man ganger antall lm i ringen med 2 nr man hekler 1.omg med staver eller fastmasker. Fatta?

Dette er bunnen p en kurv jeg har laget, og her heklet jeg med fastmasker.

Marit

Marit

22, Trondheim

Jeg kommer fra Karmy, og studerer ved NTNU. Jeg er glad i bruke hendene, s her skriver jeg om det jeg lager. Ser du noe du liker, ta gjerne kontakt ved sende en mail til maritshobbyer@hotmail.com, eller legg igjen en kommentar. Kjekt at du var innom bloggen min :)

Kategorier

Arkiv

Blogger jeg flger