august 2010

Hvordan maske sammen

maske sammen er en mte sy p som gjr at stingene ser ut som masker. Smmen bli usynlig og glatt, s den lager ikke klumper f.eks. p skulderne nr kan har strikket en grenser. Kjekt kunne :)

1. Ikke fell av det som skal syes sammen!
2. Sy slik som den rde trden viser. Trden skal gjennom hver maske to ganger.

3.Ta maskene av pinnen etterhvert som du syr.

S plutselig er du ferdig, og smmen er ikke lett se :)

Ha en fin mandag videre, n stikker jeg p forelesning :)

Super Mario-luer

Vidar kom med et luenske, og jeg ble s gira at jeg gikk rett til garnbutikken og kjpte masse garn. Jeg har laget luer med mnsteret til Super Mario-soppen. Mnsteret tegnet jeg selv p rutepapir, og jeg brukte tjukke pinner og tjukt garn for f "drlig opplysning", er det 8 bit mon tro?

Kristoffer vant castingen og ble luemodellen min :)

Jeg har sett at noen har heklet silke fr, men da heklet en helt rd lue, og s hvite rundinger opp det igjen. Det er jo ogs en mte gjre det p, men... Jeg ville ikke gjre det snn, like kjekt prve meg fram selv :)

Om noen av dere vil ha er det bare til si i fra. Koster 200 kr :)

Brdkurv

Jeg har hekla en brdkurv til sskenbarnet mitt. Hper den kommer til nytte :)

Naboen hilser forresten

Mariusgenser med rundt brestykke

Denne genseren var hovedprosjektet mitt i sommer. Jeg m jo forberede meg p vinteren som kommer s altfor fort her... Jeg brukte alpakkaull og oppskrift fra Sandnes Garn. Den ble s myk og varm, kjempe deilig ha p :) Jeg er s fornyd med denne.

Det var ganske enkelt lage denne, og det beste av alt var at jeg slapp montering! hipp hipp :) Det var kun to sm hull under armene som mtte sys igjen til slutt, men de er jo bare blbr sammenlignet med dra fram symaskinen og alt det der.

Hvordan hekle en flat runding

Frst en liten ting som er greit vite nr det gjelder hekling:
Nr man hekler omganger rundt og rundt er det viktig vite hvor omgangen begynner, ellers blir ting litt forskjvet og det blir seende skjevt ut. En enkel huskeregel er at en stav erstattes av tre luftmasker, og en fastmaske erstattes av en luftmaske. Nr man har heklet en omgang rundt, lager man en kjedemaske i frste stav, og s tre luftmasker opp, og da har man frste "stav" p neste omgangen :)
Nr man hekler en flat runding er det viktig holde styr p nettopp dette (omgangene), siden litt av poenget er ke jevnt ;)

Forkortelser:
lm = luftmaske
kjm = kjedemaske
st = stav
omg = omgang

Begynn med hekle 10 lm og sett de sammen til en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 20 st om ringen (Husk at frste st p hver omg erstattes av 3 lm da ;))
2.omg: * 1 st i den frste st, 2 st i neste st *, gjenta fra * til * = 30 st.
3.omg: * 1 st i hver av de 2 frste st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 40 st.
4.omg: * 1 st i hver av de 3 frste st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 50 st.
5.omg: * 1 st i hver av de 4 frste st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 60 st.
Slik fortsetter du til rundingen er s stor som du vil ha den :)

NB! Man behver ikke alltid starte med 10 luftmasker i en ring, prinsippet er bare at man ganger antall lm i ringen med 2 nr man hekler 1.omg med staver eller fastmasker. Fatta?

Dette er bunnen p en kurv jeg har laget, og her heklet jeg med fastmasker.

To kurver

N er sommeren over, og jeg er p plass i Trondheim igjen. Det ble visst sommerferie fra blogging ogs, s derfor kommer det bilder fra det noe av det jeg har laget n. Mary Therese heklet en st litenlilla kurv til meg, og jeg syntes det s s kjekt ut, s jeg lagde noen kurver jeg ogs. Den ene heklet jeg i bommullsgarn, mens den andre heklet jeg i tau fra Biltema faktisk. Det stinka mkk og olje, s det var ikke s godt holde p med... Men resultatet ble jo litt fint da ;)

Nr jeg lagde de, heklet jeg frst en flat runding med fastmasker, deretter en omgang med staver, s heklet jeg bare fastmasker helt til jeg syntes hyden var snn passe.

God helg folkens :)

Marit

Marit

22, Trondheim

Jeg kommer fra Karmy, og studerer ved NTNU. Jeg er glad i bruke hendene, s her skriver jeg om det jeg lager. Ser du noe du liker, ta gjerne kontakt ved sende en mail til maritshobbyer@hotmail.com, eller legg igjen en kommentar. Kjekt at du var innom bloggen min :)

Kategorier

Arkiv

Blogger jeg flger