august 2010

Hvordan maske sammen

Å maske sammen er en måte å sy på som gjør at stingene ser ut som masker. Sømmen bli usynlig og glatt, så den lager ikke klumper f.eks. på skulderne når kan har strikket en grenser. Kjekt å kunne :)

1. Ikke fell av det som skal syes sammen! 
2. Sy slik som den røde tråden viser. Tråden skal gjennom hver maske to ganger.

3. Ta maskene av pinnen etterhvert som du syr.

Så plutselig er du ferdig, og sømmen er ikke lett å se :)

Ha en fin mandag videre, nå stikker jeg på forelesning :)

Super Mario-luer

Vidar kom med et lueønske, og jeg ble så gira at jeg gikk rett til garnbutikken og kjøpte masse garn. Jeg har laget luer med mønsteret til Super Mario-soppen. Mønsteret tegnet jeg selv på rutepapir, og jeg brukte tjukke pinner og tjukt garn for å få "dårlig oppløysning", er det 8 bit mon tro?

Kristoffer vant castingen og ble luemodellen min :)

Jeg har sett at noen har heklet silke før, men da heklet en helt rød lue, og så hvite rundinger opp det igjen. Det er jo også en måte å gjøre det på, men... Jeg ville ikke gjøre det sånn, like kjekt å prøve meg fram selv :)

Om noen av dere vil ha er det bare til å si i fra. Koster 200 kr :)

Brødkurv

Jeg har hekla en brødkurv til søskenbarnet mitt. Håper den kommer til nytte :)

Naboen hilser forresten

Mariusgenser med rundt bærestykke

Denne genseren var hovedprosjektet mitt i sommer. Jeg må jo forberede meg på vinteren som kommer så altfor fort her... Jeg brukte alpakkaull og oppskrift fra Sandnes Garn. Den ble så myk og varm, kjempe deilig å ha på :) Jeg er så fornøyd med denne. 

Det var ganske enkelt å lage denne, og det beste av alt var at jeg slapp montering! hipp hipp :) Det var kun to små hull under armene som måtte sys igjen til slutt, men de er jo bare blåbær sammenlignet med å dra fram symaskinen og alt det der.

Hvordan hekle en flat runding

Først en liten ting som er greit å vite når det gjelder hekling: 
Når man hekler omganger rundt og rundt er det viktig å vite hvor omgangen begynner, ellers blir ting litt forskjøvet og det blir seende skjevt ut. En enkel huskeregel er at en stav erstattes av tre luftmasker, og en fastmaske erstattes av en luftmaske. Når man har heklet en omgang rundt, lager man en kjedemaske i første stav, og så tre luftmasker opp, og da har man første "stav" på neste omgangen :)
Når man hekler en flat runding er det viktig å holde styr på nettopp dette (omgangene), siden litt av poenget er å øke jevnt ;)

Forkortelser:
lm = luftmaske
kjm = kjedemaske
st = stav
omg = omgang

Begynn med å hekle 10 lm og sett de sammen til en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 20 st om ringen (Husk at første st på hver omg erstattes av 3 lm da ;))
2.omg: * 1 st i den første st, 2 st i neste st *, gjenta fra * til * = 30 st.
3.omg: * 1 st i hver av de 2 første st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 40 st.
4.omg: * 1 st i hver av de 3 første st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 50 st.
5.omg: * 1 st i hver av de 4 første st, 2 i neste st *, gjenta fra * til * = 60 st.
Slik fortsetter du til rundingen er så stor som du vil ha den :)

NB! Man behøver ikke alltid starte med 10 luftmasker i en ring, prinsippet er bare at man ganger antall lm i ringen med 2 når man hekler 1.omg med staver eller fastmasker. Fatta

Dette er bunnen på en kurv jeg har laget, og her heklet jeg med fastmasker.

To kurver

Nå er sommeren over, og jeg er på plass i Trondheim igjen. Det ble visst sommerferie fra blogging også, så derfor kommer det bilder fra det noe av det jeg har laget nå. Mary Therese heklet en søt liten lilla kurv til meg, og jeg syntes det så så kjekt ut, så jeg lagde noen kurver jeg også. Den ene heklet jeg i bommullsgarn, mens den andre heklet jeg i tau fra Biltema faktisk. Det stinka møkk og olje, så det var ikke så godt å holde på med... Men resultatet ble jo litt fint da ;)

Når jeg lagde de, heklet jeg først en flat runding med fastmasker, deretter en omgang med staver, så heklet jeg bare fastmasker helt til jeg syntes høyden var sånn passe.

God helg folkens :)

Marit

Marit

22, Trondheim

Jeg kommer fra Karmøy, og studerer ved NTNU. Jeg er glad i å bruke hendene, så her skriver jeg om det jeg lager. Ser du noe du liker, ta gjerne kontakt ved å sende en mail til maritshobbyer@hotmail.com, eller legg igjen en kommentar. Kjekt at du var innom bloggen min :)

Kategorier

Arkiv

Blogger jeg følger