Strikk

Super Mario!

Jeg har laget flere Super Mario-luer. Her er en grønn og en gul, som jeg laget til Malin og Kenneth. Da jeg var hjemme på Karmøy i påsken fikk jeg også se dem i bruk. Det er kjekt!

Vott med ankerbord

De siste vottene jeg har strikket fra Selbuvottboka heter "Vott med ankerbord". Jeg droppet ankerborden jeg, hehe. Disse ble gitt til mammaen til Kristoffer. Hun har lenge sagt at hun ønsket seg noen votter, og nå har hun endelig fått de. Som dere kan se har ikke bloggingen vært på topp i høst, fordi jeg har hatt så mye å gjøre at strikking rett og slett måtte nedprioriteres... Synd, men leit. Skal prøve å få laget litt flere ting dette semesteret :)

Vottene er strikket i minialpakka, på pinne nr 3.

Snakkes!

Tørrfiskgenser i alfa

Denne genseren er også fra boken "Strikk i en fei", og her holder jammen boken det den lover. Det tok meg fire dager å lage denne... Med andre ord, den lages på 1-2-3! I boken er det egentlig en vest, men jeg lagde armer på den, fordi, ehm... vet ikke, nettopp derfor.

Her er grunnen til at genseren ble hetende "tørrfiskgenser". Haha, se på den borden da, ser jo ut som en haug med fisk henger og tørker seg litt, mens de venter på at katten eller andre tørrfiskspisere skal ta dem ned...

Den er som sagt strikket i alfa, og jeg brukte pinne nr 7. Bærestykket er rundt, så den eneste monteringen som krevdes var å sy igjen hullene under armene. Jeg felte dem ikke av, slik at jeg kunne maske dem sammen. Er ikke spesielt glad i klumper på teite plasser... Kan du ikke denne syteknikken, så lær deg den her.

Ha en fin uke!

Trekantsjal i babygarn

Ops, det er plutselig en måned siden jeg blogga sist... Jeg har hatt så masse å gjøre at jeg blablablabla, HEI! Ikke sov når jeg syter om meg selv!

Uansett, siden sist er litt forskjellige saker ferdigproduset, og første ting ut på den store verdensveven er et blått sjal. Jada, jada, jeg snakker ikke sånn. Det er bare det at jeg våknet tidlig og ikke snakket med noen ennå, så jeg har så masse energi som vil ut, hehe. Sjalet er strikket i babygarn, på pinne 4. Den ene omgangen strikker man to sammen, vridd litt forskjellig etter hvilken side av midten man holder på på, så et kast, og neste omgang strikkes vanlig. Da blir sjalet seende ut slik:

Spennende nærbilde:

Neimen, se det, en picot-kant her også...

Forresten, se hva som møtte meg da jeg våknet:

(Poeng til den som gjetter hvilken salme jeg tenker på når jeg ser dette bilde)

Gleder meg til det bli ordentlig skiføre. Jeg har nemlig skaffet meg nytt skiutstyr på vintersportsmessa. Så nå kan jeg forhåpentligvis gå på ski uten å få gnagsår.

Ha ein fin lørdag, nå skal jeg på spinning for få ut litt energi :)

Oppskriften er forresten fra boken "Strikk i en fei".

Stor, løs hals

Jeg har laget meg en stor og god hals. Den er strikket i Nepal, et garn som består av 65% ull og 35% alpakka. Jeg brukte pinne 6, la opp 148 masker og strikket to rett og to vrang til den ble 35 cm lang.

I helga hadde jeg besøk av Eli, det var veldig koselig :) På lørdag lagde vi Sushi. Nam!
Det var første gang vi lagde det hjemme, men det ble ikke så verst :)

Er det forresten interesse for at jeg skal dele mer av mathobbyen min også?
Vi liker jo å lage mat her i heimen, sååeee, bare si ifra om dere vil ha mer mat her :)

- Marit

Super Mario-luer

Vidar kom med et lueønske, og jeg ble så gira at jeg gikk rett til garnbutikken og kjøpte masse garn. Jeg har laget luer med mønsteret til Super Mario-soppen. Mønsteret tegnet jeg selv på rutepapir, og jeg brukte tjukke pinner og tjukt garn for å få "dårlig oppløysning", er det 8 bit mon tro?

Kristoffer vant castingen og ble luemodellen min :)

Jeg har sett at noen har heklet silke før, men da heklet en helt rød lue, og så hvite rundinger opp det igjen. Det er jo også en måte å gjøre det på, men... Jeg ville ikke gjøre det sånn, like kjekt å prøve meg fram selv :)

Om noen av dere vil ha er det bare til å si i fra. Koster 200 kr :)

Mariusgenser med rundt bærestykke

Denne genseren var hovedprosjektet mitt i sommer. Jeg må jo forberede meg på vinteren som kommer så altfor fort her... Jeg brukte alpakkaull og oppskrift fra Sandnes Garn. Den ble så myk og varm, kjempe deilig å ha på :) Jeg er så fornøyd med denne. 

Det var ganske enkelt å lage denne, og det beste av alt var at jeg slapp montering! hipp hipp :) Det var kun to små hull under armene som måtte sys igjen til slutt, men de er jo bare blåbær sammenlignet med å dra fram symaskinen og alt det der.

Vott med stjerne og rose

Dette er mønster nr. 2 jeg prøver meg på fra Selbuvotten. De er strikket i babygarn, mansjetten er strikket på pinne 2 og resten av votten på pinne 2,5. Før den siste rosen droppet jeg en liten del av mønsteret, fordi vottene hadde blitt veldig lange med den delen, og fordi jeg også synes at den ikke passet helt inn. Jeg synes egentlig plasseringen av den var litt usymmetrisk. 

Men strikker man selv, kan man jo gjøre akkurat som man vil. Slik ble resultatet, og jeg er fornøyd :) 

Hvis du strikker, og ikke har skaffet deg denne Selbuvotten boka enda. Kjøp den! Den er verdt hver krone :)
Ha en fin helg folkens!

Votter med lappeteppemønster

Dette er det andre paret votter jeg har laget med dette mønsteret fra boken Selbuvotten. Det første så slik ut;

og ble strikket i babygarn, på pinne 2,5. Da passet de ifølge boken til en stor jente (jippi, da er jeg fortsatt ikke voksen, for de passet til meg).

Så, dette andre paret er til Kristoffer. Jeg brukte pinne nr 3 denne gangen, slik at de skulle passe til en mannehånd. Garnet jeg brukte var babysilk, et garn av 80% babyalpakka og 20% silke. De ble veldig myke og gode. Jeg brukte en annen mansjett fra boken, for å få litt foranding. Er jo ikke så veldig spennende å strikke fire like votter på rappen. Slik ble resultatet:

Jeg tror jeg liker den siste mansjetten best. Hva med deg?
Marit

Marit

22, Trondheim

Jeg kommer fra Karmøy, og studerer ved NTNU. Jeg er glad i å bruke hendene, så her skriver jeg om det jeg lager. Ser du noe du liker, ta gjerne kontakt ved å sende en mail til maritshobbyer@hotmail.com, eller legg igjen en kommentar. Kjekt at du var innom bloggen min :)

Kategorier

Arkiv

Blogger jeg følger